
Government Control of the Media

Scott Gehlbach and Konstantin Sonin∗

September 2008

Abstract

We present a formal model of government control of the media to illuminate variation
in media freedom across countries and over time, with particular application to less
democratic states. The extent of media freedom depends critically on two variables:
the mobilizing character of the government and the size of the advertising market.
Media bias is greater and state ownership of the media more likely when the need for
social mobilization is large; however, the distinction between state and private media
is smaller. Large advertising markets reduce media bias in both state and private
media, but increase the incentive for the government to nationalize private media.
We illustrate these arguments with a case study of media freedom in postcommunist
Russia, where media bias has responded to the mobilizing needs of the Kremlin and
government control over the media has grown in tandem with the size of the advertising
market.

∗Gehlbach: University of Wisconsin–Madison and CEFIR, gehlbach@polisci.wisc.edu. Sonin: New Eco-
nomic School, CEFIR, and CEPR, ksonin@gmail.com.



1 Introduction

A substantial literature ties media freedom to good governance.1 Less is known about the
determinants of media freedom itself. Although correlated with the presence of democratic
institutions, political institutions alone do not determine media freedom. As Figure 1 illus-
trates, many nondemocracies have higher levels of media freedom than many democracies,
and among the least democratic countries there is little obvious relationship between political
institutions and media freedom.2 Moreover, media freedom often fluctuates within countries
even as political institutions remain unchanged.

What accounts for variation in media freedom across space and time? In this paper, we
provide a formal framework to explore this question. We focus especially on less democratic
states where the government uses the media to mobilize citizens in support of actions that
may not be in their individual best interest, though some of our arguments may also apply
to democracies. We emphasize variation along two dimensions of media freedom: media
ownership, by which we generally mean whether the media are state-owned or private, and
media bias, which we define as the extent to which the media misreport the news in favor
of government interests. As we show, media ownership typically influences media bias,
but media ownership itself is endogenous to the anticipated bias under state and private
ownership.

Our theoretical framework stresses a fundamental constraint facing any government seek-
ing to influence media content: bias in reporting reduces the informational content of the
news, thus lowering the likelihood that individuals who need that information to make deci-
sions will read, watch, or listen to it. This constraint operates in two ways. First, excessive
media bias works against the government’s desire for social mobilization, as citizens who
ignore the news cannot be influenced by it. Second, media bias reduces advertising revenue,
as media consumption is less when pro-government bias is large. In general, this reduc-
tion in advertising revenue is costly to the government, regardless of whether the media are
state owned (to the extent that profits and losses of state-owned companies are internalized)
or private (because the government must subsidize private owners to compensate for lost
revenue).

We highlight two variables that influence the operation of this constraint. First, the
mobilizing character of the government determines the value the government places on the
mobilization of citizens to take actions that are not necessarily in their individual best
interest, such as voting and demonstrating in favor of the incumbent regime (Magaloni, 2006;
Simpser, 2007) or exposing the corruption of local bureaucrats (Lorentzen, 2006). When the
need for social mobilization is large, the government is more willing to pay the cost (foregone
advertising revenue or subsidies) of media bias. Media bias may therefore be greater in
autocratic states whose leaders aim to transform society, or under populist governments
that retain power through mass public participation, than in “kleptocracies” or “sultanistic”
regimes.3 Moreover, holding regime type constant, media bias will be greater in periods

1Much recent work on the topic is in the political economy literature. Representative papers include
Besley and Burgess (2002); Adserà, Boix, and Payne (2003); Brunetti and Weder (2003); Reinikka and
Svensson (2005); Besley and Prat (2006); Prat and Strömberg (2006); and Treisman (2007).

2Obviously, causality cannot be inferred from the simple bivariate relationship depicted in Figure 1.
3This argument has parallels in Wintrobe’s (1990) suggestion that repression will be greater under “total-

1



AFG

ALB

DZA

AGO

ARG

ARM

AUS

AUT

AZE
BHR

BGD

BLR

BEL

BEN

BTN

BOL

BIH

BWA
BRA

BGR
BFA

BDI

KHM

CMR

CAN

CAF

TCD

CHL

CHN

COL

COM

COG

ZAR

CRI

HRV

CUB

CYPCZE

DNK

DJI

DOM

TMP

ECU

EGY

SLV

GNQ
ERI

EST

ETH

FJI

FIN

FRA

GAB

GMB
GEO

DEU

GHA

GRC

GTM

GIN

GNB

GUY

HTI

HND

HUN

IND

IDN

IRN

IRQ

IRL

ISRITA

CIV

JAM
JPN

JOR

KAZ
KEN

PRK

KOR

KWT

KGZ

LAO

LVA

LSO

LBR

LBY

LTU

MKD

MDG

MWI

MYS

MLI

MRT

MUS

MEX

MDA

MNG

MAR

MOZ

MMR

NAM

NPL

NLD

NZL

NIC

NER

NGA

NOR

OMN

PAK

PAN
PNG

PRYPER

PHL

POL

PRT

QAT

ROM

RUS

RWA
SAU

SEN

SLE

SGP

SVK

SVN

SLB

SOM

ZAF

ESP

LKA

SDN

SWZ

SWECHE

SYR

TJK

TZA

THA

TGO

TTO

TUN

TUR

TKM

ARE

UGA

UKR

GBR

USA

URY

UZB

VEN

VNM

YEMYUG
ZMB

ZWE

FREE

PARTLY FREE

NOT FREE

0
20

40
60

80
10

0
M

ed
ia

 F
re

ed
om

−10 −5 0 5 10
Democracy

Figure 1: Media freedom and democracy. Media freedom is Freedom House Press Freedom
Score, reordered so that higher values correspond to greater media freedom. Freedom House
classifies countries as “Free,” “Partly Free,” and “Not Free,” as indicated. Democracy is
polity2 variable from Policy IV dataset. Values plotted are averages for 1993–2004.

when mobilization is especially important, as during an election campaign. Consistent with
cross-country evidence (Djankov, McLeish, Nenova, and Shleifer, 2003), bias is generally
greater in state-owned media, though as mobilization increases in importance, bias in state
and private media converge. Despite this convergence, the government may be more inclined
to seize ownership of private media when mobilization is important, as it can save the cost
of subsidization by controlling the media directly.

Second, the size of the advertising market, which may be influenced by such factors as
media technology and economic regulation, determines the opportunity cost of lost consumers
due to bias in reporting. In the words of a Mexican journalist working in the 1990s at
the independent La Jornada, “telling the truth is good business” (Lawson, 2002, p. 89),
though the extent to which that is the case depends on the responsiveness of advertisers to
circulation, viewership, or listenership. Consistent with the findings of an emerging empirical
and theoretical literature,4 we show that private media are generally less biased when the
advertising market is large, as purchasing influence through subsidization or outright bribery

itarian” than “tinpot” dictatorships. The distinction between mobilizing and non-mobilizing dictatorships
has its roots in Friedrich and Brzezinski (1965). Przeworski et al. (2000) define mobilizing dictatorships as
those with at least one political party. In the case study below we discuss the shift toward a more mobilizing
government in Russia as the United Russia party and related organizations developed under Vladimir Putin.

4Petrova (2008b) provides evidence based on the statistical analysis of data from the nineteenth-century
U.S. Historical accounts include Baldasty (1992) and Starr (2004). For theoretical analysis, see Besley and
Prat (2006) and Petrova (2008a).

2



is relatively expensive for the government. We advance on this understanding with two new
results. First, we show that growth in the advertising market can also reduce media bias
under state ownership, though because the government need not bargain to achieve bias
when it directly controls the media, this effect will be comparatively small. Second, and
more important, we demonstrate that the government may seize ownership of the media
for itself when the advertising market is large. Not only can the government implement
a higher level of bias when it owns the media—an advantage that grows with the size of
the advertising market—but it can economize on subsidies and acquire advertising revenue
for itself. A surprising implication of this analysis is that the relationship between media
freedom and the size of the advertising market may be nonmonotonic. Holding ownership
constant, growth in the advertising market reduces media bias, regardless of whether the
media are private or state-owned. However, the same growth may prompt the government
to seize direct control of the media, which leads to a discontinuous jump in media bias.

We illustrate our theoretical model with a case study of government control of the media
in postcommunist Russia. Largely created from scratch after the collapse of communism,
Russia’s advertising market has grown dramatically in recent years, a development that
would seem to bode well for media freedom. Yet by most accounts, Russia has seen an
equally dramatic decline in media independence, as the Kremlin has seized direct control
of large segments of the Russian media market. Our model suggests two complementary
explanations for this phenomenon. First, Russian president Vladimir Putin seemed more
predisposed to use the media to mobilize society in support of his rule than his predecessor
Boris Yeltsin. Second, the Kremlin may have been motivated to prevent private media,
newly flush with advertising revenue, from asserting their independence. Our model also
provides a theoretical framework for understanding other developments in the relationship
between media and the state in postcommunist Russia, such as the convergence in bias among
private and state-owned media prior to the 1996 presidential election and the behavior of
more and less commercial stations controlled by the government in the run-up to the 2007
parliamentary election.

Our theory builds on two modeling traditions in the political economy literature. First,
we follow the approach pioneered by Shleifer and Vishny (1994) in modeling a bargaining
relationship between a politician and a firm, which in our case corresponds to a media
outlet. As in Shleifer and Vishny, we emphasize the allocation of control rights, which in
our setting is the ability to decide what to report. Under state ownership, the government
possesses this right. We refer to this environment as “direct government control” of the
media, to emphasize that the government chooses media bias directly. In contrast, under
private ownership, a private owner possesses the right to choose what to report. We term
this situation “indirect government control,” as the government may still induce media bias
but must pay for it by providing subsidies to the private owner.

Second, we build on a growing body of work that attempts to explain the origins of media
bias. Existing work stresses the inherent biases of media owners (Gabszewicz et al., 2001) or
journalists (Baron, 2006; Puglisi, 2006); the market response to consumer demand for bias,
which arises either for exogenous reasons (Mullainathan and Shleifer, 2005) or because firms
skew their reporting toward consumer priors to build a reputation for quality (Gentzkow

3



and Shapiro, 2006);5 the interaction of market forces and the internal structure of the media
(Bovitz, Druckman, and Lupia, 2002); and the purchase of journalists by special interests
(Petrova, 2008a). A useful distinction sometimes made in this literature is between “demand-
side” and “supply-side” explanations of media bias. Our paper falls into the latter category:
citizens in our model always prefer less pro-government bias to more.

Relative to most of this literature, the key distinction of our approach is that we model
the government as a strategic actor. Besley and Prat (2006) do consider government in-
fluence over the media, but their emphasis is the impact of media freedom on government
accountability in democracies. Our approach is complementary: we analyze the relation-
ship between government and the media in an environment that may best characterize weak
democracies and autocracies. Other models of media manipulation in dictatorships include
Egorov, Guriev, and Sonin (2006), Debs (2007), Edmond (2008), and Lorentzen (2008). Our
contribution differs from these in that we explicitly compare media bias under private and
state ownership and that we endogenize media ownership, showing in each case how the
actions of the government depend on its mobilizing character and the size of the advertising
market.

Within the literature on media bias, our theoretical framework is most closely related to
Gentzkow and Shapiro (2006). As in their work, we model Bayesian citizens who may use
information reported by the media when making a costly decision whose outcome depends
on the state of the world. The questions we explore in this framework, however, are very
different from those that Gentzkow and Shapiro pose. Our approach is also similar in some
respects to Petrova (2008a), who like us examines the tradeoff between advertising revenue
and bias. In our case, however, we treat the government as the relevant special interest, an
important distinction since the government may acquire control of the media by force. As we
show, the government may be more motivated to seize private media when the advertising
market is large, implying a relationship between advertising revenue and media freedom
counter to that predicted by Petrova but observed in the Russian case that we discuss.

Our adoption of a Bayesian framework captures in a tractable way the assumption that
individuals’ beliefs can be affected by what they see, read, and hear in the media. Numer-
ous studies have examined and generally affirmed this proposition in the American context;
Kinder (1998) and Goldstein and Ridout (2004) provide reviews of the literature. Stud-
ies in immature democracies have found media effects that, if anything, are stronger than
those typically identified in the U.S. These include White, Oates, and McAllister (2005) and
Enikolopov, Petrova, and Zhuravskaya (2007) on Russia; Lawson and McCann (2007) on
Mexico; and Gentzkow and Shapiro (2004) on the Mideast.

The paper proceeds as follows. In Section 2, we examine media bias under direct gov-
ernment control, i.e., when the media are state-owned. In Section 3, we analyze the case of
indirect government control, i.e., state subsidization of privately owned media. We endoge-
nize government control in Section 4, asking when the government would choose to take over
privately owned media. Section 5 extends the model to multiple media outlets. Although
general results are difficult to derive, we show that our key arguments hold for two important
special cases: when each media outlet possesses complete market power, and when stations

5The latter paper builds on the insight that rational individuals may have a preference for biased infor-
mation; see Calvert (1985).

4



are perfect substitutes for each other. We illustrate our model with a case study of media
freedom in postcommunist Russia in Section 6. Section 7 concludes.

2 Direct Government Control of the Media

2.1 Environment

Consider a model with two sets of players: a continuum of citizens of mass one, indexed by i,
and a government that directly controls a news outlet (i.e., the news outlet is “state-owned”).
As we discuss below, various features of the model lend themselves best to broadcast media.
For concreteness, we therefore say that citizens “watch” the news, as when the news outlet
is a television station.

At a cost normalized to one, each citizen i may “invest” in a single project, πi ∈ {0, 1}.
The private return from investment depends on the state of the world S ∈ {L,H}, where
L denotes a “low” state and H a “high” state. The government prefers more investment
to less regardless of the state, and so may have an incentive to mobilize citizens to take
actions that are not in their individual best interest. (We use the term ”investment” in
the general sense of a costly action that provides a random return, and we employ the
terms “investment” and “mobilization” interchangeably throughout the text.) As we discuss
above, this conflict of interest may best characterize autocracies and weak democracies,
though there are circumstances in mature democracies to which the model may also apply.
A “political” example of such investment is participation in a state-sponsored rally, where
turnout provides legitimacy to the government but citizens prefer to participate only if the
government is capable of sanctioning nonparticipation. An “economic” example (one that
may apply to any regime type) is as follows: the government prefers that economic actors
behave as if the central banker is conservative, whether he is or not, but economic actors
prefer to forego price increases only if he is.

In particular, when S = H the project yields a private return r > 1, whereas when S = L
the private return is equal to zero. Citizens do not know the state but have a common prior
belief that the state is high with probability θ ∈ (0, 1). We assume that θr < 1, which
implies that in the absence of any additional information citizens do not invest.

Citizens may update their belief about the state of the world by watching the news. A

news broadcast contains one of two messages, Ŝ ∈
{
Ĥ, L̂

}
. Rather than choosing the mes-

sage directly, we assume that the government structures the news operation to attain the
desired level of bias, with the message determined probabilistically by the structure after the
state of the world has been realized. This implicitly captures the need to delegate respon-
sibility for the news to the reporters, anchors, and editors who make daily decisions about
what to cover and how to cover it. At one Kremlin-controlled radio station, for example,
journalists were told that 50 percent of their stories about Russia should be “positive”; the
stories were not chosen by the Kremlin itself.6 Importantly, we assume that this choice is

6“50% Good News Is the Bad News in Russian Radio,” New York Times, April 22, 2007. Remington
(1989) describes the Soviet media in similar terms, noting that the delegation of authority made it difficult for
Gorbachev to quickly liberalize the media. For a few exceptional stories, however, including the Chernobyl
disaster, the Kremlin directly chose the message to be reported. Our model may be less applicable to such

5



observable by all citizens. This assumption seems especially compelling for broadcast media,
the primary news source for citizens in most countries. For example, CNN programs hosted
by Lou Dobbs and Anderson Cooper are easily distinguishable, and the replacement of con-
servative commentator Tucker Carlson on MSNBC was viewed by many (including Carlson
himself) as a shift in editorial line.7

In particular, at the beginning of the game, prior to realization of the state of the world,
the government publicly chooses an editorial policy β (S) ∈ [0, 1]× [0, 1], where β (S) is the
probability that the media outlet reports the message Ĥ when the state is S ∈ {L,H}. We
abuse notation slightly to denote any citizen’s posterior belief about the state of the world,

conditional on having received the message Ŝ, by θ
(
Ŝ
)

.8 Thus, conditional on having

watched the news and received the message Ŝ, any citizen prefers to invest if θ
(
Ŝ
)
r > 1.

Watching the news may therefore be profitable to citizens if the government’s editorial
policy β (S) is such that the news is sufficiently informative. Potentially offsetting this
benefit, each citizen i has an exogenous idiosyncratic opportunity cost of watching the news
µi, where µi is distributed uniformly on [0,m]. We assume for simplicity that m > r − 1,
which implies that for all θ the proportion of individuals who watch the news in equilibrium
is strictly less than one. We use the indicator variable ωi ∈ {0, 1} to denote the decision to
watch the news.

Our assumption that this opportunity cost is exogenous applies most clearly to broadcast
media, where there is no purchasing decision to be made so long as a citizen already possesses
a television or radio. In this context, the opportunity cost of watching the news may reflect
a citizen’s work schedule, family obligations, and similar considerations. For print media,
the opportunity cost would also reflect the purchase price, which would be a choice variable
of the media owner. We choose to leave that extension to future research.

Summarizing, the timing of events is:

1. The government chooses an editorial policy β (S) ∈ [0, 1]× [0, 1], which is observed by
all citizens.

2. Each citizen decides whether to watch the news, ωi ∈ {0, 1}.
3. The state of the world S ∈ {L,H} is realized, with the message Ŝ ∈

{
Ĥ, L̂

}
determined

probabilistically according to β (S) . Only citizens who watch the news receive the
message Ŝ.

4. Each citizen decides whether to invest in the project, πi ∈ {0, 1}.

In general, we assume that the government may value viewership as well as the mobi-
lization of citizens to “invest,” to the extent that viewership increases advertising revenue
at (and thus may reduce the cost of running) the state-owned news outlet. We model this
concern in a reduced-form way, assuming that total advertising revenue is proportional to
viewership. Let γ denote the size of the market. Further, assume that the government’s pref-
erences over investment and advertising revenue are separable, such that those preferences

cases.
7See, for example, “At MSNBC, ‘Tucker’ Is Out, and David Gregory Is In,” New York Times, March 11,

2008.
8For those who do not watch the news, the posterior belief is equal to the prior belief.

6



can be represented by the following utility function:

UG = ψ

∫ m

0

ωi (µi)E
[
πi

(
Ŝ (S)

)]
dµi + γ

∫ m

0

ωi (µi) dµi. (1)

The first term is proportional to expected investment (recall that, by assumption, citizens
choose to invest only if they watch the news, i.e., only if ωi = 1), with expectations over S,
and the second term is advertising revenue. The parameter ψ denotes the mobilizing char-
acter of the government, i.e., the weight that the government puts on investment relative to
advertising revenue.9 To establish intuition for the behavior of citizens and the government,
we begin by deriving equilibrium media bias as ψ

γ
→ ∞, i.e., when the government values

only mobilization. We then examine the general case where the government values both
mobilization and advertising revenue.

2.2 Equilibrium When Government Values Only Mobilization

We solve for a perfect Bayesian equilibrium of this dynamic game of incomplete information,
focusing in this section on the special case where the government values only the mobilization
of citizens to “invest,” i.e., to take costly actions that are not necessarily in their individual
best interest. To begin, note that the government wants citizens to believe that S = H, as
it is profitable for citizens to invest only when the state is H. Therefore, in equilibrium, it
must be the case that β (H) = 1.10 However, it cannot be the case in equilibrium that the
media outlet always reports that the state is H, i.e., that it also chooses β (L) = 1, as then
the news would be uninformative. Regardless of the message Ŝ, any citizen who watched
the news would choose not to invest; given the opportunity cost of watching the news, all
citizens would therefore choose not to watch. Thus, in equilibrium the media must truthfully
report the state with some positive probability when the state is L, i.e., the government must
choose β (L) < 1.

To solve for the equilibrium bias β∗ (L), we begin by considering the beliefs and invest-
ment behavior of those who watch the news. Using the equilibrium condition that citizens
update beliefs on the equilibrium path according to Bayes’ rule, we can derive the posterior
probability that the state is H, conditional on having received the message Ĥ, as

θ
(
Ĥ
)

=
θβ (H)

θβ (H) + (1− θ) β (L)
=

θ

θ + (1− θ) β (L)
, (2)

where the second equality follows from β (H) = 1. The higher is media bias β (L), the less
likely citizens are to believe that the state is H when they receive the message Ĥ. Similarly,

we can derive θ
(
L̂
)

= 0, which follows trivially from β (H) = 1. Thus, citizens would never

invest after receiving the report L̂, but might invest after receiving the message Ĥ if β (L)

is sufficiently small such that θ
(
Ĥ
)
r > 1. Intuitively, citizens invest after receiving the

9Although mathematically superfluous in this setting, the use of two parameters aids interpretation. In
Sections 3–5, both parameters are necessary.

10This assumes that messages have the “natural” meaning. Otherwise, the equilibria that we describe
could be relabeled such that the message Ĥ is associated with the state L, and vice versa.

7



message Ĥ only if the government is sufficiently likely to tell the truth when the state is in
fact L. In the analysis to follow, we assume preliminarily that this is the case and then show
that this condition holds in equilibrium.

Given the preliminary assumption that θ
(
Ĥ
)
r > 1, which implies that citizens invest if

(and only if) they receive the message Ĥ, the expected benefit from watching the news is

[θ + (1− θ) β (L)] ·
[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
.

The term on the left is the probability that a citizen receives the message Ĥ, conditional
on watching the news, whereas the term on the right is the expected payoff from investing,
having received the message Ĥ. This expression is decreasing in β (L): demand for the news
is greatest when bias is least.

With the opportunity cost of watching the news µi distributed uniformly on [0,m], the
mass of all individuals who watch the news is given by∫ m

0

ωi (µi) dµi =
1

m
[θ + (1− θ) β (L)] ·

[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
. (3)

Because citizens invest if and only if they receive the message Ĥ, the probability that any
citizen invests, conditional on having watched the news, is equal to the probability that the
government reports Ĥ, θ + (1− θ) β (L), which is increasing in media bias β (L). Expected
investment is then equal to the product of this probability and the mass of citizens who
invest: ∫ m

0

ωi (µi)E
[
πi

(
Ŝ (S)

)]
dµi =

1

m
[θ + (1− θ) β (L)]2 ·

[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
. (4)

The government chooses β (L) to maximize Expression 4, given the posterior belief θ
(
Ĥ
)

(Equation 2):

max
β(L)

1

m
[θ + (1− θ) β (L)]2 ·

[
θ

θ + (1− θ) β (L)
r − 1

]
.

This is a concave problem, the solution to which is

β∗ (L) = max

[
0,
θ (r − 2)

2 (1− θ)

]
(5)

Equation 5 says that when β∗ (L) > 0, media bias is greater, i.e., β∗ (L) is larger, the
larger is the payoff from investment r. Intuitively, when the payoff from making the right
investment decision is relatively large, citizens watch the news even when news content is
noisy. In addition, media bias is (weakly) increasing in θ, which measures the prior belief
that the state is high. As Equation 2 shows, media bias plays a smaller role in determination
of the posterior belief that the state is high when θ is large, implying that bias must be
greater to have the same marginal impact on investment.

8



In deriving Equation 5, we assumed preliminarily that θ
(
Ĥ
)
r > 1. We may verify this

by substituting β∗ (L) into θ
(
Ĥ
)

(Equation 2). In particular, θ
(
Ĥ
)

= 1 when β∗ (L) = 0—

the message Ĥ is sent if and only if S = H—so that θ
(
Ĥ
)
r > 1 holds trivially given r > 1,

which is an assumption of the model. For β∗ (L) > 0, θ
(
Ĥ
)
r > 1 is equivalent to

θ

θ + (1− θ)
[
θ(r−2)
2(1−θ)

]r > 1,

i.e.,

θr > θ +
θ (r − 2)

2
⇔ 2θ (r − 1) > θ (r − 2) .

Similarly, we may show that β∗ (L) is strictly less than 1:

θ (r − 2) < 2 (1− θ)⇔ θr < 2,

which always holds given the assumption that θr < 1.

2.3 Equilibrium When Government Values Mobilization and Ad-
vertising Revenue

In Section 2.2, we analyze the special case of the model where the government values only
“investment” by citizens. This case illustrates the tradeoff between raising bias to increase
investment by those who watch the news and lowering bias to increase the proportion of cit-
izens who watch the news and thus receive the government’s message. In addition to these
concerns, however, governments may be motivated to a greater or lesser degree to increase
advertising revenue for media under their control. In Russia, for example, Channel One and
Rossiya, the two most purely state-owned national television networks, run advertisements
during their prime-time news broadcasts. Nonetheless, these advertisements generally ap-
pear at the “corners” of the broadcasts where viewership is less. In contrast, NTV, the
somewhat more commercial network controlled by majority-state-owned Gazprom, typically
runs advertisements in the middle of its main evening news broadcast, suggesting a greater
emphasis on advertising revenue.11

How does a concern for advertising revenue modify the results above? To answer this
question, we examine the general case of the model, where the government chooses media
bias β (L) to maximize utility as in Equation 1. Using Equations 3 and 4, we may write this
problem as

max
β(L)

ψ

m
[θ + (1− θ) β (L)]2 ·

[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
+
γ

m
[θ + (1− θ) β (L)] ·

[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
,

where as before we assume preliminarily that θ
(
Ĥ
)
r > 1. This is a concave problem, the

solution to which we provide in the following proposition, where for future reference we use
the subscript G to denote direct government control.

11The absolute value of advertising revenue is greater on Channel One, but this reflects its broader national
distribution.

9



Proposition 1. Under direct government control of the media (i.e., state ownership), the
equilibrium level of bias is

β∗G (L) = max

[
0,
ψθ (r − 2)− γ

2ψ (1− θ)

]
. (6)

For β∗G (L) > 0, media bias is greater when the government has a particular interest
in mobilizing citizens to “invest” (i.e., when ψ is large), as during an election campaign
when state-owned media are used to increase support for government-backed parties and
candidates. More subtly, Equation 6 suggests that the impact on β∗G (L) of a marginal
increase in ψ is greater when the government values advertising revenue more to begin with
(i.e., when ψ is low).12 As we discuss below, this may explain the particularly noticeable
increase in bias on Gazprom-owned NTV in the run-up to the 2007 Russian parliamentary
election.

In addition, Equation 6 shows that media bias is less, the greater is γ, i.e., the larger is the
advertising market.13 This result supports the argument that the media may be less biased
when the advertising market is large. As we discuss above, however, this argument is typically
made in the context of private ownership of the media, a case that we examine below. Our
model shows that the same relationship may hold when the media are state-owned, so long
as the government values advertising revenue from media that it owns. Intuitively, the
equilibrium level of bias depends on the degree to which the government internalizes the
negative effect of bias on viewership. That effect is greater when the advertising market is
large, so long as the government places some value on advertising revenue.

3 Indirect Government Control of the Media

In the previous section, we assume that the government has direct control over the news
outlet. Even if the owner of the outlet is private, however, the government may be able
to indirectly control news content, providing various inducements to encourage the private
owner to bias coverage away from the commercial optimal editorial policy. Lawson (2002)
reports, for example, that at the height of its control, Mexico’s Institutional Revolutionary
Party provided various benefits to private media in return for favorable coverage, including
tax privileges, subsidized newsprint, and cash payments to journalists. As a consequence, “a
plethora of pro-government newspapers could operate without serious regard to circulation,
commercial advertising, or other normal requisites of financial viability” (Lawson, 2002, p.
32). Similarly, McMillan and Zoido (2004) document the regular provision of cash payments
and directed government advertising to the media by Peruvian secret-police chief Vladimiro
Montesinos Torres. Notably, no such payments were necessary to the one state-owned tele-
vision channel, as “Montesinos had control over its content” (McMillan and Zoido, 2004, p.
79).

12To see this, note that for β∗G (L) > 0, ∂β∗G(L)
∂ψ = γ

2ψ2(1−θ) , so that ∂2β∗G(L)
∂ψ2 = − γ

ψ3(1−θ) < 0.
13Note that because equilibrium bias is less when the government values advertising revenue, θ̂

(
Ĥ
)

is larger than in the special case examined in the previous section. Thus, the preliminary assumption
θ̂
(
Ĥ
)
r > 1 must hold here, given that it does there.

10



Conceptually, the relationship between government and private owner is analogous to a
lobbying problem, though here the government plays the role of lobby and private owner
the role of policy maker. As is standard in the political-economy literature, we model the
lobbying process process as a menu auction à la Grossman and Helpman (1994, 2001), where
the lobby (here, government) provides a “contribution schedule” that promises a particular
contribution (subsidy) for every policy (bias) that the policy maker (private owner) could
choose.

Formally, assume that the government has preferences over citizen investment and con-
tributions represented by the utility function

UG = ψ

∫ m

0

ωi (µi)E
[
πi

(
Ŝ (S)

)]
dµi − C, (7)

where the first term is proportional to expected investment and C is a contribution, defined
below, from the government to the private owner. In this context, the parameter ψ measures
the degree to which the government values investment (mobilization) relative to subsidies.
Implicitly, we assume that subsidies and advertising revenue are denominated in the same
units, so that ψ has the same meaning in Equations 1 and 7. Note that the government does
not directly value advertising revenue received by the private owner.

The private owner, in contrast, has preferences over advertising revenue and contributions
represented by the utility function

UP = γ

∫ m

0

ωi (µi) dµi + C, (8)

where the first term is advertising revenue and C is the subsidy from the government to
the private owner. Analogous to the government’s preferences, the private owner does not
directly value citizen investment.

At the beginning of the game, the government names a contribution schedule C (β (S))
that promises a particular subsidy C ≥ 0 for all β (S) ∈ [0, 1] × [0, 1], i.e., for any editorial
policy that could be chosen by the private owner. As in Grossman and Helpman (1994, 2001),
we assume that this promise is binding. This can easily be motivated either on reputational
grounds or because lobbying is a spot-market transaction with few dynamic considerations,
similar to the exchange of money for goods in a retail environment. The private owner then
chooses β (S) to maximize Expression 8. The remainder of the game is identical to that in
Section 2.1. Thus, the timing of events is:

1. The government names a contribution schedule C (β (S)).
2. The private owner chooses an editorial policy β (S) ∈ [0, 1] × [0, 1], which is observed

by the government and all citizens, and the government pays C (β (S)).
3. Each citizen decides whether to watch the news, ωi ∈ {0, 1}.
4. The state of the world S ∈ {L,H} is realized, with the message Ŝ ∈

{
Ĥ, L̂

}
determined

probabilistically according to β (S) . Only citizens who watch the news receive the
message Ŝ.

5. Each citizen decides whether to invest in the project, πi ∈ {0, 1}.

11



Given that subsidies enter linearly into both the government’s and private owner’s utility
functions (i.e., because utility is freely transferable between the two actors), the equilibrium
outcome is jointly efficient between the government and private owner, i.e., maximizes

ψ

∫ m

0

ωi (µi)E
[
πi

(
Ŝ (S)

)]
dµi + γ

∫ m

0

ωi (µi) dµi.

This is precisely the government’s maximization problem under direct control of the media,
implying that the equilibrium level of bias is the same as in Proposition 1. Intuitively, in
making its offer C (β (S)) to the private owner, the government fully internalizes the impact
of bias on advertising revenue, as it must compensate the private owner for any advertising
revenue lost due to bias in reporting.

The sharp prediction that media bias is the same under government and private ownership—
a consequence of the Coase theorem—follows from the assumption that the government can
costlessly transfer utility to the private owner. That assumption may fail for various reasons.
For example, because of political considerations the government may subsidize the private
owner through non-monetary transfers, as when the government provides transmission fre-
quencies to favored enterprises.14 The opportunity cost to the treasury of providing those
transfers may be greater than the benefit to the private owner. Alternatively, as discussed
above, “subsidies” may actually be outright bribes to journalists and media officials. In the
latter case, the effort to keep bribes secret might impose transaction costs.

We follow Besley and Prat (2006) in modeling these considerations in a reduced-form
way, assuming that the private owner receives proportion 1

α
of any subsidy paid by the

government, where the parameter α ≥ 1.15 Thus, the private owner’s utility (Equation 8
above) now takes the form

UP = γ

∫ m

0

ωi (µi) dµi +
C

α
,

which is equivalent to

αγ

∫ m

0

ωi (µi) dµi + C.

In inducing β (L), the government therefore puts greater weight on advertising revenue than
in the case of direct government control. The following proposition provides the optimum
β (L) under indirect government control of the media, where the subscript P denotes private
ownership.

Proposition 2. Under indirect government control of the media (i.e., private ownership and
state subsidies), the equilibrium level of bias is

β∗P (L) = max

[
0,
ψθ (r − 2)− αγ

2ψ (1− θ)

]
. (9)

14In Russia, the allocation of spectrum was instrumental in the creation of the NTV television network
during the 1990s, as well as in the consolidation of Kremlin control of the media during the Putin era.

15Shleifer and Vishny (1994) also assume that subsidization is inefficient in their canonical model of
bargaining between a politician and a firm.

12



The equilibrium level of bias in Proposition 2 differs from that in Proposition 1 in the
multiplier α on γ. Thus, to the extent that transaction costs prevent efficient bargaining
between the government and the private owner, bias will be less under private than state
ownership of the media.

Propositions 1 and 2 show that a marginal change in ψ (the value the government attaches
to mobilization) affects media bias more for private media than for state-owned media, so
long as α > 1. Intuitively, the tradeoff between citizen investment and advertising revenue
is starker for private media, such that an increase in the value attached to investment is
magnified relative to the case of state ownership. As we discuss below, this may help explain
the convergence in media bias on private and state-owned media in the run-up to the 1996
Russian presidential election. More generally, the model predicts that private and state-
owned media will be similarly biased in favor of the government in states that attach great
value to citizen mobilization. As we show below, however, this does not imply a tolerance
of private media in mobilizing states. Rather, the high cost of subsidization encourages
governments to seize control of private media for themselves.

With respect to the second parameter on which we focus, the difference between direct
and indirect government control of the media is greater, the larger is the advertising market
(measured by γ). To see this clearly, focus on the case where ψθ (r − 2) > αγ, so that media
bias is strictly positive even under private ownership. Then the additional bias under state
ownership is

ψθ (r − 2)− γ
2ψ (1− θ)

− ψθ (r − 2)− αγ
2ψ (1− θ)

=
γ (α− 1)

2ψ (1− θ)
,

which is increasing in γ. This has an important consequence for media freedom: the op-
portunity cost to the government of allowing private ownership of the media, in terms of
foregone citizen investment, is greater when the advertising market is large. As we show in
the following section, in such environments, the government may therefore be motivated to
acquire direct control of the media.

We may use Equation 9 to derive the subsidy the government pays the private owner to
represent its point of view. To do so, first note that were the private owner to reject the
government’s offer, it would choose the level of media bias that maximizes viewership, which

is clearly β (L) = 0. Because the posterior belief θ
(
Ĥ
)

= 1 when β (L) = 0, this implies

advertising revenue of

γ

m
[θ + (1− θ) β (L)] ·

[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
=
γθ (r − 1)

m
. (10)

In contrast, advertising revenue in equilibrium is

γ

m
[θ + (1− θ) β∗P (L)] ·

[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
=
γθ (r − 1)

m
− γ (1− θ) β∗P (L)

m
, (11)

where the equality uses the expression for the posterior belief θ
(
Ĥ
)

given by Equation 2.

Thus, the government must reimburse the private owner for lost advertising revenue, which
is proportional to the equilibrium level of bias β∗P (L). Using Equation 9 and the assumption
that the private owner receives proportion 1

α
of any subsidy paid by the government, we can

13



write this as

C∗ (β∗P (L)) = α

(
γ (1− θ) β∗P (L)

m

)
= max

[
0, αγ

(
ψθ (r − 2)− αγ

2ψm

)]
. (12)

The government subsidy is strictly increasing in the value the government places on citizen
investment (measured by ψ) for all β∗P (L) > 0. The greater the mobilizing character of the
government, the greater the incentive to subsidize the private owner in return for favorable
coverage. In contrast, the relationship between government subsides and the size of the
advertising market (measured by γ) is nonmonotonic. To see this, note that an increase in
the size of the advertising market has two effects. First, as the advertising market increases
in size, the government must provide a larger subsidy for a given level of bias to compensate
the private owner for lost revenue. Second, the government responds to the higher cost of
bias by inducing a smaller β (L). The second effect dominates the first when advertising
revenue is especially important. Indeed, for γ sufficiently large there is no bias, and thus no
subsidy, in equilibrium.

4 Endogenous Control of the Media

The discussion above treats control of the media as exogenous. What does the model say
about the determinants of media control?

To answer this question, first recall that equilibrium media bias is the same under state
and private ownership when the government may costlessly subsidize the private owner.
In this case, if we assume that the government must purchase a news outlet to acquire
control, our model offers no prediction about who owns the media. In principle, acquiring
direct control provides two benefits to the government: it saves the cost of subsidization and
acquires advertising revenue for itself. However, the private owner would accept nothing less
than the value of government subsidies and advertising revenue in return for relinquishing
control, thus eliminating the incentive for the government to pay for it.

As we discuss above, however, various transaction costs may prevent the government
from costlessly subsidizing the private owner. In addition, the government differs from
market actors in a crucial respect: it can acquire direct control of the media through force.
Although this may come at some cost in political capital and international reputation, that
cost is arguably unrelated to the market value of the news outlet.

Formally, assume that the media outlet is initially privately owned, but that at the
beginning of the game the government may transfer the media outlet to state ownership
at some fixed cost κ > 0. (Alternatively, we might think of κ as the cost of maintaining
government control, in which case the government decides whether or not to privatize the
media outlet.) The game then proceeds as in Section 2 or Section 3, depending on whether
the government has exercised this option.

The government acquires direct control if κ is small relative to the benefit of taking over
the media outlet. To analyze this tradeoff, consider first the payoff to the government from
direct control:

ψ

m
[θ + (1− θ) β∗G (L)]2 ·

[
θG

(
Ĥ
)
r − 1

]
+

[
γθ (r − 1)

m
− γ (1− θ) β∗G (L)

m

]
. (13)

14



The first term is proportional to total expected investment, given that the government
chooses bias directly, whereas the second is equilibrium advertising revenue (Equation 11

above). We adopt the notation θG

(
Ĥ
)

to denote the posterior belief θ
(
Ĥ
)

when β (L) =

β∗G (L). In contrast, the payoff to the government from indirect control is

ψ

m
[θ + (1− θ) β∗P (L)]2 ·

[
θP

(
Ĥ
)
r − 1

]
− αγ (1− θ) β∗P (L)

m
. (14)

The first term is proportional to total expected investment, given that the government must
subsidize the private owner to induce bias, whereas the second is the cost of the subsidy to

the government (Equation 12 above). Analogously, we adopt the notation θP

(
Ĥ
)

to denote

the posterior belief θ
(
Ĥ
)

when β (L) = β∗P (L).

The additional benefit to the government from acquiring direct control is the difference
between Equations 13 and 14. To fix ideas, focus on the case where ψθ (r − 2) > αγ, which
implies that both β∗G (L) and β∗P (L) are strictly greater than zero. Then the additional
benefit to the government of direct control is

(
α2 − 1

) γ2

4ψm
+
γθ (r − 1)

m
+

[
αγ

ψθ (r − 2)− αγ
2ψm

− γψθ (r − 2)− γ
2ψm

]
.16 (15)

The first term in this expression is the additional investment under state ownership, which
results from the higher level of bias when the government chooses bias directly. The second
term is total advertising revenue when the news is reported without bias. In equilibrium
under private ownership, some portion of this advertising revenue is replaced with a govern-
ment subsidy. Acquiring the news outlet saves the government that subsidy while providing
the share of advertising revenue that remains. The third term reflects the elimination under
state ownership of transaction costs associated with compensating the private owner for lost
advertising revenue.

The government chooses to take direct control of the media outlet when Expression 15 is
large relative to κ. We are interested especially in how the incentive to nationalize the media
depends on the mobilizing character of the government (measured by ψ) and the size of the
advertising market (measured by γ). Consider first the impact of a marginal increase in ψ.
As we discuss in the previous section, the additional bias under state ownership diminishes
as the government values investment more. Thus, the advantage to the government of direct
control for the sake of investment (the first term in Expression 15) is smaller when ψ is large.
However, the government also values direct control for the subsidy it saves in implementing
its desired level of bias, and this benefit is larger when ψ is large. The following proposition
establishes that the second effect outweighs the first, and more generally establishes that the
incentive for the government to seize direct control of the media is increasing in ψ, so long as
the government optimally chooses bias greater than zero when the media are state-owned.

16To see this, note that total investment under state ownership is (ψθr)2−γ2

4ψm , whereas total investment under

private ownership is (ψθr)2−(αγ)2

4ψm ; that advertising revenue under state ownership is γθ(r−1)
m − γ ψθ(r−2)−γ

2ψm ;

and that the subsidy under private ownership is αγ ψθ(r−2)−αγ
2ψm .

15



Proposition 3. If β∗G (L) > 0, a marginal increase in ψ, which measures the mobilizing
character of the government, (generically) increases the incentive for the government to
acquire direct control of the media. If β∗G (L) = 0, a marginal increase in ψ (generically) has
no impact on the incentive for the government to acquire direct control of the media.

Proof. Consider the following three mutually exclusive and exhaustive cases:

1. β∗G (L) > 0 and β∗P (L) > 0: The derivative of Expression 15 with respect to ψ is

−
(
α2 − 1

) γ2

4ψ2m
+
(
α2 − 1

) γ2

2ψ2m
,

which is greater than zero for α > 1.

2. β∗G (L) > 0 and β∗P (L) = 0: Evaluating Equation 13 at β∗G = ψθ(r−2)−γ
2ψ(1−θ) gives

(ψθr)2 − γ2

4ψm
+
γθ (r − 1)

m
− γψθ (r − 2)− γ

2ψm
.

Similarly, evaluating Expression 14 at β∗P (L) = 0 gives ψθ2

m
(r − 1). The additional

benefit from direct control is therefore

(ψθr)2 − γ2

4ψm
+
γθ (r − 1)

m
− γψθ (r − 2)− γ

2ψm
− ψθ2

m
(r − 1) .

The derivative of this expression with respect to ψ is

(θr)2

4m
+

γ2

4ψ2m
− γ2

2ψ2m
− θ2

m
(r − 1) ,

which is greater than zero if ψθ (r − 2) > γ, which is a premise of the proposition(
β∗G (L) = ψθ(r−2)−γ

2ψ(1−θ) > 0
)

.

3. β∗G (L) = β∗P (L) = 0: The additional benefit of direct control is equal to total adver-

tising revenue, γθ(r−1)
m

, which is constant in ψ.

Now consider the effect of an increase in γ on the government incentive to acquire control.
If α = 1, so that there are no transaction costs associated with subsidization, then the
incentive for the government to acquire control is unambiguously greater when γ is large.
Although bias is identical to that under private ownership, the government can save the
cost of subsidization and acquire advertising revenue for itself. More generally, for all α ≥ 1,
Expression 15 is increasing in γ. Indeed, as the following proposition establishes, the incentive
for the government to acquire direct control of the media is increasing in the size of the
advertising market, even when there is no media bias under private and/or state ownership.

Proposition 4. The incentive for the government to acquire direct control of the media is
increasing in the size of the advertising market (measured by γ).

16



Proof. Consider the following three mutually exclusive and exhaustive cases:

1. β∗G (L) > 0 and β∗P (L) > 0: The derivative of Expression 15 with respect to γ is

γ
α2 − 1

2ψm
+
θ (r − 1)

m
+
αψθ (r − 2)− 2α2γ

2ψm
− ψθ (r − 2)− 2γ

2ψm

For α = 1, this expression is clearly greater than zero. For α > 1, this expression
greater than zero for all γ ∈

(
0, 1

α2−1
[2ψθ (r − 1) + (α− 1)ψθ (r − 2)]

)
and therefore

for all γ ∈
(

0, ψθ(r−2)
α

)
, i.e., for all γ such that β∗G (L) > 0 and β∗P (L) > 0.

2. β∗G (L) > 0 and β∗P (L) = 0: The payoff to the government from indirect control is
constant in γ, so the derivative of the additional benefit of direct control with respect
to γ is equal to the derivative of Expression 13 with respect to γ. Evaluating Expression
13 at β∗G = ψθ(r−2)−γ

2ψ(1−θ) gives

(ψθr)2 − γ2

4ψm
+
γθ (r − 1)

m
− γψθ (r − 2)− γ

2ψm
.

The derivative of this expression with respect to γ is

− γ

2ψm
+
θ (r − 1)

m
− ψθ (r − 2)− 2γ

2ψm
,

which is greater than zero.

3. β∗G (L) = β∗P (L) = 0: The additional benefit of direct control is equal to total adver-

tising revenue, γθ(r−1)
m

, which is increasing in γ.

The surprising implication of this analysis is that the relationship between the size of the
advertising market and media freedom may be nonmonotonic. Holding ownership constant,
growth in the advertising market reduces media bias, regardless of whether the news outlet
is owned by the state (so long as the government places any value on advertising revenue)
or a private entity. However, the same growth may prompt the state to seize direct control
of the media, which leads to a discontinuous jump in media bias. As we discuss below, such
as effect may have played a role in encouraging Vladimir Putin’s Kremlin to seize control of
Russian media just as the advertising market was beginning to provide independent media
with a measure of financial security.

5 Multiple Media Outlets

The analysis above considers the case of one media outlet. To what extent do our results
hold when there are multiple media outlets? To explore these issues, we may assume that
there are J media outlets indexed by j, which for concreteness we refer to as “stations.” The

17



J stations simultaneously and publicly choose an editorial policy βj(L) ∈ [0, 1]; assume for
simplicity that βj (H) = 1 for all j. The process by which these policies are chosen depends
on ownership of the station, as in Sections 2 and 3. Following choice of editorial policy, each
citizen i decides whether to watch each station j, ωji ∈ {0, 1}. Each citizen i is associated
with a vector (µ1i, µ2i, . . . , µJi), where µji ∈ [0,m] is citizen i’s opportunity cost of watching
station j. The rest of the game proceeds as before.

Although it is difficult to derive general results for this extended model, two special
(and polar) cases are particularly informative. First, assume that each station has complete
market power, with the market segmented among the J stations. Intuitively, we may think
of broadcast media whose transmission networks do not overlap. Formally, this corresponds
to the case where the population of citizens is partitioned into J sets, where citizen i in group
j has opportunity cost µki = m for all k 6= j; we assume that µji is distributed uniformly on
[0,m] for citizens in group j. Clearly, viewership for any one station is unaffected by that for
the others, so this case is analogous to the baseline model: the equilibrium level of bias is the
same as that in Propositions 1 and 2, and the incentives for the government to nationalize
private media are precisely those in Section 4 .

Second, assume that from any citizen’s perspective, stations are perfect substitutes for
each other, and that each citizen may watch no more than one station. Intuitively, this
corresponds to an environment with national broadcast media that broadcast the news at
the same time of the day. Formally, we assume that the vector of opportunity costs is
distributed uniformly along the main diagonal of a J-dimensional cube, and we impose the
additional constraint that each citizen may watch only one station. In addition, we assume
that citizens choose a station at random if indifferent among stations that provide the most
information, and that each station is characterized by the same transaction cost α (if private)
and size of advertising market γ.

If there is at least one private station, it must be the case that there is a common
equilibrium bias β∗ (L) for all stations: given that stations are perfect substitutes for each
other, any station that implemented a β (L) higher than some other station would have no
viewers, implying that the owner of that station could profitably deviate to the lowest β (L)
chosen by the others.17 Moreover, if β∗ (L) > 0, then the government must guarantee any

private owner total potential advertising revenue (γθ(r−1)
m

, given by Equation 10), as any
private owner could choose some β (L) < β∗ (L) and capture the entire advertising market
for itself. As Besley and Prat (2006) show, the fact that the government must provide each
private owner with total potential advertising revenue in return for media bias implies that
the government may instead choose to induce no bias.

To see this formally, assume that all stations are private and that there are no transaction

17In principle, the government could induce a private station to choose an editorial policy that resulted
in no viewers by reimbursing it for lost advertising revenue. However, it would have no incentive to do so,
as it could save the cost of that subsidy and leave investment unaffected by allowing the station to match
the lowest level of bias chosen by the other stations. Note that if all stations are state-owned, then it need
not be the case that stations choose the same β (L) in equilibrium. Even though stations that choose a
higher β (L) have zero viewership, these viewers watch some other state-owned station, and by assumption
the government is indifferent to the allocation of viewers across state-owned stations.

18



costs from bargaining (i.e., α = 1). Then the government solves

max
β(L)

ψ

m
[θ + (1− θ) β (L)]2 ·

[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
−
∑
j

Cj

s.t.
γ

Jm
[θ + (1− θ) β (L)] ·

[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
+ Cj ≥

γθ (r − 1)

m
,∀j.

The government chooses a common editorial policy to maximize investment less the cost of
subsidies, given the constraint that each private owner be left with at least total potential
advertising revenue. (Because each station chooses the same editorial policy, advertising
revenue is divided equally among the J stations.) But for the fact that there are J constraints,
this is precisely the government’s problem in the baseline model: the impact of a marginal
increase in bias on advertising revenue is the same as before. Thus, if the government
chooses to induce a positive level of bias, it will be identical to that when there is only one
station. However, the government may instead choose β (L) = 0, given the cost of inducing
stations to maintain a positive level of bias. In particular, if β∗ (L) > 0, then each private
owner must be provided with a subsidy

C∗
j (β∗ (L)) =

γθ (r − 1)

m
− γ

Jm
[θ + (1− θ) β∗ (L)] ·

[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
,

where θ
(
Ĥ
)

is the posterior belief when β (L) = β∗ (L). This implies total subsidies of

∑
j

C∗
j (β∗ (L)) = J

(
γθ (r − 1)

m

)
− γ

m
[θ + (1− θ) β∗ (L)] ·

[
θ
(
Ĥ
)
r − 1

]
.

Clearly, for J arbitrarily large, the cost of subsidizing private stations outweighs any benefit
to the government from media bias, implying that the government prefers to implement
β (L) = 0 and pay no subsidies. Importantly, this effect is greater, the larger is γ. Thus, as
in the baseline model, the cost to the government of allowing private ownership is greater,
the larger is the advertising market.

In summary, the key arguments of this paper hold when there are multiple media outlets,
at least for the important special cases where media outlets have complete market power
and (conversely) are perfect substitutes for each other.

6 Illustration: Media Freedom in Postcommunist Rus-

sia

In this section, we briefly discuss the evolution of media freedom in postcommunist Russia.
Our aim is not to provide a full history of the role of the media in Russian politics, a task
that others have admirably undertaken.18 Rather, it is to show how our model can help
to illuminate an important case, and so to illustrate the contribution of our theoretical
framework. As we demonstrate, Russia is a particularly useful case to analyze, as media

18See especially Mickiewicz (1999) and Oates (2006).

19



freedom, the mobilizing character of the government, and the size of the advertising market
have all changed substantially over the postcommunist period.

We focus here especially on television, which has been at the center of political conflict in
Russia since the collapse of the Soviet Union in 1991. From the failed putsch that triggered
the collapse (Bonnell and Freidin, 1993), through the pivotal 1996 presidential campaign
(e.g., McFaul, 1997; Mickiewicz, 1999; Oates and Roselle, 2000), and into the Putin era
(e.g., Oates, 2003, 2006), what is reported on national television news has been a primary
concern of political actors. True or not, there is a widespread perception that control of the
airwaves is the sine qua non in the struggle for power in Russia.

The belief that television has the power to influence politics is based in part on the
overwhelming reliance of the Russian public on television as an information source. Despite
Russia’s vast size, by 1990 television coverage extended to nearly 100 percent of the Russian
population (White and McAllister, 2006). In contrast, national newspapers are much less
widely circulated—the collapse of Soviet-era subscription systems led to a decline in circu-
lation of national newspapers of approximately 95 percent during the 1990s (Koikkalainen,
2007)—and are expensive relative to other goods (Fish, 2005; Lipman, 2006). National
television is particularly important, far surpassing local television in viewership (White,
McAllister, and Oates, 2002).

Consistent with our general modeling approach, Russian viewers often seem to recognize
the bias in news broadcasts and to filter reports through that understanding. Summarizing
the results of focus-group studies, Ellen Mickiewicz writes, “Viewers expect commercial and
governmental involvement in shaping the news. They believe it is the viewer’s responsibility
to extract significance and correct for bias” (Mickiewicz, 2006, p. 191, emphasis in original;
see also Mickiewicz, 2008).

Nonetheless, as we emphasize, bias can be effective in shaping the beliefs of viewers, so
long as there is some informational content in the news. This bias comes at a cost, however,
as viewers turn away from broadcasts that are perceived to be insufficiently informative.
The degree to which this reduces bias depends in part on whether a media outlet is private
or state-owned, and thus on the extent to which the opportunity cost of lost advertising
revenue is internalized. In Russia, these considerations were evident in the independent
editorial line pursued by the television network NTV, a commercial entity launched in 1993.
NTV aggressively reported on the war in Chechnya, drawing viewers and advertising revenue
away from state-owned channels. The same was true at the smaller TV6, to which Eduard
Sagalaev, a veteran of perestroika-era battles over television content, migrated after becoming
convinced that the old system of censorship remained intact in the state-owned media (Benn,
1996).

Sagalaev later returned to run state television during the 1996 presidential election cam-
paign, a period when the Kremlin sought to mobilize the public to prevent a Communist
victory and the broadcast media—state and private—swung overwhelmingly behind incum-
bent president Boris Yeltsin. Oates and Roselle (2000) examine election coverage during this
campaign on NTV and state-controlled ORT, finding little difference between the two and
concluding that “[a]lthough NTV was not under the direct control of the government, it still
‘promoted’ Yeltsin in its coverage” (p. 46). The emergence of pro-Kremlin bias at NTV is
consistent with the prediction of our model that an increase in ψ, the value the government
attaches to citizen “investment” (here, voting for Yeltsin), should disproportionately affect

20



private media. At the same time, it is likely that the owners of commercial media shared
the Kremlin’s preference that Yeltsin win, given the fear that a victory by Communist Party
candidate Gennady Zyuganov would spell the end of independent media. In terms of our
model, private owners also directly valued citizen “investment,” which increased bias relative
to the case where private owners only value advertising revenue.19

Throughout the 1990s, the broadcast media remained heavily reliant on the state for
financial support. The advertising market was essentially non-existent under communism,
and could not develop quickly in the turbulent conditions that followed that system’s collapse.
The reliance on state subsidies provided considerable leverage to state officials. This financial
dependence situation was, and is, especially severe at the regional level: “As much local
media funding comes from the local government (and its very existence often depends on the
goodwill of local leaders), the media are quite vulnerable to local legislation” (Oates, 2007,
p. 1287).

By the turn of the century, however, the advertising market was growing quickly. Figure
2 shows that between 1999 and 2007, advertising revenue for television, radio, and newspa-
pers sextupled in size in real terms, a growth rate roughly three times larger than that for
GDP over the same period. With 80 percent of all advertising revenue centered in Moscow
(Azhgikhina, 2007), and with the proportion of all advertising revenue earned by television
networks increasing over time, this development promised greater independence for the na-
tional broadcast media. In the words of one Russian analyst, “You can make anyone’s life
difficult if you are financially independent.”20 Yet media freedom declined sharply over the
same period, counter to what would be the case if there were a simple relationship between
advertising revenue and government influence over media content. Figure 2 provides a rough
measure of this decline, plotting the evolution of the Freedom House Press Freedom Score
for Russia over the postcommunist period.

Earlier declines in press freedom in Russia, such as that which accompanied the 1996
presidential election campaign, can largely be attributed to changing incentives within a
given media structure. The strengthening of government control of the media under Russian
president Vladimir Putin was different, with the Kremlin taking over and closing down
previously independent media outlets. In terms of our model, this may have occurred for
either of two reasons, and in practice some combination of the two may have been at work.
First, relative to his predecessor, Russian president Vladimir Putin seemed more inclined
to mobilize the public in support of his rule. The Kremlin-backed United Russia party

19Formally, assume that the private owner has preferences represented by

UP = λ

∫ m

0

ωi (µi)E
[
πi

(
Ŝ (S)

)]
dµi + γ

∫ m

0

ωi (µi) dµi +
C

α
,

where λ ≥ 0. Then equilibrium bias is equal to max
[
0, (ψ+αλ)θ(r−2)−αγ

2(ψ+αλ)(1−θ)

]
, which is (weakly) increasing in λ.

20Valerii Fyodorov, director of the Russian Public Opinion Research Center, discussing media freedom
on the radio network Russian News Service, June 18, 2008; see http://engforum.pravda.ru/showthread.
php?t=219094. Television’s share of television, radio, and newspaper advertising revenue increased from
roughly 60 percent in 1999 to approximately 80 percent in 2007. Data on advertising revenue are from Video
International, Russia’s largest advertising marketer, and the Association of Communication Agencies of
Russia. Revenue from advertising-only circulars (i.e., “shoppers”) are not included in newspaper advertising
revenue.

21



FREE

PARTLY FREE

NOT FREE

0
10

20
30

40
50

60
C

on
st

an
t 2

00
0 

R
ub

le
s,

 B
ill

io
ns

0
10

20
30

40
50

60
70

80
90

10
0

M
ed

ia
 F

re
ed

om

19941995199619971998199920002001200220032004200520062007
Year

Media Freedom Ad Revenue

Figure 2: Media freedom and advertising revenue in Russia. Media freedom is Freedom
House Press Freedom Score, reordered so that higher values correspond to greater media
freedom. Freedom House classifies countries as “Free,” “Partly Free,” and “Not Free,” as
indicated. Advertising revenue is for television, radio, and newspapers.

encouraged mass organization to a degree that the various “parties of power” during the
1990s never attempted, and various pro-Putin youth groups emerged with Kremlin support.
Control of the media facilitated this strategy. Second, the timing of the Kremlin assault
coincided with the growth in advertising revenue that could have reduced state influence
over private media. The sometimes assertive independence of the remaining private media
suggests the threat that a financially secure and predominately private media could have
posed to the Kremlin.

The particular methods used to establish direct government control of the media are
also consistent with our theoretical perspective.21 After taking over ownership of previously
independent NTV (through state-controlled Gazprom), the Kremlin replaced the existing
management. The new management in turn forced the removal of the station’s best-known
journalists, replacing them with individuals presumably comfortable with the new owner’s
preferences. Much of the NTV news operation subsequently migrated to TV6, which in
turn attracted the Kremlin’s attention. At first it seemed as though a compromise might be
reached, whereby ownership of TV6 would be transferred from Russian billionaire and Putin
opponent Boris Berezovsky to a collective of establishment figures. In the end, however, TV6
was simply shut down, its frequency transferred to a 24-hour sports channel. NTV remained
on the air, but with a dramatically reduced audience, falling from 17.9 percent of all viewers

21For a detailed chronology of these events, see Lipman and McFaul (2005).

22



in 2000 to 12.6 percent in 2001.22

Although the number of television channels in Russia has exploded in recent years, news
broadcasts are today largely the preserve of three national networks under direct government
control: NTV, Channel One, and Rossiya. As our theoretical model demonstrates, however,
media bias has an opportunity cost even on state-owned stations, to the extent that the
government values advertising revenue. We should therefore expect media bias on these
networks to be largest when mobilization of the public is especially important. For example,
we might expect media bias to increase in the run-up to a national election, as the government
sacrifices any pretense of impartiality for the sake of a large turnout in support of government-
backed parties. At the same time, our model suggests that such effects may be larger on state-
owned stations with a more commercial orientation, i.e., those that face a larger opportunity
cost from media bias. Gazprom-controlled NTV meets this description. As discussed above,
advertisements on this station generally appear in the middle of the main evening news
broadcast, a position favored by advertisers as likely to draw more viewers. In contrast,
on less commercial Channel One and Rossiya, advertisements are typically relegated to the
unattractive “corners” of the broadcasts.23

We may examine these propositions directly, using data on television coverage collected by
NewsLab Russia, a media monitoring project based at the University of Wisconsin. Through
this project, the main evening news broadcast (Moscow time) on each of the three national
networks is digitally captured and archived. Native-speaking Russian students watch each
broadcast, applying tags to each news segment (“clip”) to describe its content. Each student
has access to a standardized clipping sheet that defines the allowable tags. Student workers
are rotated randomly across the three stations to further reduce the risk that differences in
clipping style might be confused with differences in content.

Figure 3 presents data for the period of the 2007 Russian parliamentary election cam-
paign, which officially began September 5, 2007.24 As a proxy for media bias, we measure
the time advantage given to United Russia, the Kremlin-backed party that received an over-
whelming majority of all votes cast in the election.25 During the campaign, Russian president
Vladimir Putin announced that he would head the party list for United Russia, further sig-
naling the Kremlin’s support for that party. Although a full econometric analysis is beyond
the scope of this paper, the data are suggestive. On all three stations, the time advantage
given to United Russia was substantial, with the Kremlin favorite receiving approximately
half of all time devoted to any of the eleven parties participating in the campaign. More-
over, as suggested by our theoretical model, two of the three stations exhibited a statistically
significant increase in bias increased as the election date approached. However, the increase
was most pronounced on NTV.26 With a greater premium placed on advertising revenue,

22Data from Video International; see http://www.acvi.ru/acvi.exe/viewdoc?id=264.
23Our interpretation that NTV places greater value on advertising revenue was corroborated in a personal

interview by the former editor of one of these evening news programs.
24Technical problems prevented one broadcast on Channel One from being archived over this time period.
25We include in the analysis only broadcasts in which at least one party was mentioned. When more than

one party is mentioned in a particular segment, we allocate that time equally among all parties mentioned.
26The slopes for the linear projections depicted in the figures are as follows: for Channel One, -1.119

(p-value = 0.581); for Rossiya, 2.461 (p-value = 0.087); for NTV, 3.378 (p-value = 0.004). In a regression of
the proportion of time received by United Russia on day of campaign, the estimated effect of day of campaign
is positive and statistically significant for NTV but not significantly different from zero for the other two

23



−
10

00
−

50
0

0
50

0
10

00
T

im
e 

ad
va

nt
ag

e 
fo

r 
U

ni
te

d 
R

us
si

a 
in

 s
ec

on
ds

0 20 40 60 80
Day of campaign

Channel One

−
10

00
−

50
0

0
50

0
10

00
T

im
e 

ad
va

nt
ag

e 
fo

r 
U

ni
te

d 
R

us
si

a,
 in

 s
ec

on
ds

0 20 40 60 80
Day of campaign

Rossiya

−
10

00
−

50
0

0
50

0
10

00
T

im
e 

ad
va

nt
ag

e 
fo

r 
U

ni
te

d 
R

us
si

a,
 in

 s
ec

on
ds

0 20 40 60 80
Day of campaign

NTV

Figure 3: Media bias in 2007 Russian parliamentary election. Time advantage for United
Russia is defined as number of seconds in evening news broadcast devoted to United Russia
minus number of seconds devoted to all other parties combined. Day of campaign is defined
as days from September 5, the official start of the campaign. Day 27 (October 1) marks
Putin’s announcement that he would head the United Russia list. Only broadcasts where at
least one party is mentioned are included. Each plot depicts, for a single station, observed
values together with fitted values and 90-percent confidence intervals from a linear prediction.

24



NTV appears to ration its bias for when it most matters.

7 Conclusion

In this paper, we provide a theoretical framework to analyze government control of the
media. We focus especially on less democratic states where the government uses the media to
mobilize citizens to take actions that may not be in their individual best interest. Our model
emphasizes a fundamental constraint facing any government that hopes to control media
content: bias in reporting reduces the informational content of the news, thus decreasing
viewership among those who value that information. The extent of media bias and incentive
for the government to seize direct control of the media depend on the degree to which the
government internalizes this effect.

We emphasize two variables that influence the operation of this constraint. First, gov-
ernments that place a greater value on social mobilization induce a higher level of media
bias. The distinction between state and private media is small under such governments, but
governments may nationalize private media to save the cost of inducing bias. Second, both
state and private media exhibit less bias when the advertising market is large. However, the
impact on private media is greater, implying that the government may seize control of pri-
vate media in response to a growing advertising market. Because state media are generally
more biased than private media, the relationship between media freedom and the size of the
advertising market is thus potentially nonmonotonic.

Our case study of media freedom in postcommunist Russia illustrates these results. Under
both Boris Yeltsin and Vladimir Putin, media bias fluctuated in response to the mobilizing
needs of the government, with the magnitude of the fluctuation depending on the ownership
and commercialization of the media outlet. Under Putin, government control has been
facilitated by the seizure of previously private media. Our theoretical framework suggests
two complementary explanations for this latter development: a greater emphasis on use of
the media to support presidential rule, and a dramatic increase in the size of the advertising
market. In each case, the cost to the Kremlin of allowing private media was greater than
before.

Future work might use our framework to explore other elements of government control of
the media. In many countries, for example, the media are owned by individuals close to the
government rather than by the state directly. An interesting question is why governments
rely on this intermediate form of control of the media. One possibility suggested by our
model is that such individuals may have preferences over mobilization aligned with—or at
least not opposed to—those of the government, thus lowering the cost of inducing positive
coverage while allowing the government to deny that it exercises direct control of the media.
In addition, media differ greatly within and across countries in the extent to which they
provide “infotainment” rather than information. In terms of our model, the broadcast of
human-interest stories rather than hard news might encourage viewership at the expense
of time available to influence those who do watch the news. The attractiveness of this
strategy may depend both on the mobilizing character of the government and the size of the
advertising market.

stations.

25



References

Adserà, Aĺıcia, Carles Boix, and Mark Payne. 2003. “Are You Being Served? Political Ac-
countability and Quality of Government.” Journal of Law, Economics, and Organization.
19(2):445–490.

Azhgikhina, Nadezhda. 2007. “The Struggle for Press Freedom in Russia: Reflections of a
Russian Journalist.” Europe-Asia Studies. 59(8):1245–1262.

Baldasty, Gerald J. 1992. The Commercialization of News in the Nineteenth Century. Madi-
son: University of Wisconsin Press.

Baron, David. 2006. “Persistent Media Bias.” Journal of Public Economics. 90(1–2):1–36.

Benn, David Wedgwood. 1996. “The Russian Media in Post-Soviet Conditions.” Europe-Asia
Studies. 48(3):471–479.

Besley, Timothy, and Robin Burgess. 2002. “The Political Economy of Government Respon-
siveness: Theory and Evidence from India.” Quarterly Journal of Economics. 117(4):1415–
1452.

Besley, Timothy, and Andrea Prat. 2006. “Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture
and Political Accountability.” American Economic Review. 96(3):720–736

Bonnell, Victoria E. and Gregory Freidin. 1993. “Televorot: The Role of Television Coverage
in Russia’s August 1991 Coup.” Slavic Review. 52(4):810–838.

Bovitz, Gregory L., James N. Druckman, and Arthur Lupia. 2002. “When Can a News
Organization Lead Public Opinion? Ideology versus Market Forces in Decisions to Make
News.” Public Choice. 113(1–2):127–155.

Brunetti, Aymo, and Beatrice Weder. 2003. “A Free Press is Bad News for Corruption.”
Journal of Public Economics. 87(7–8):1801–1824.

Calvert, Randall. 1985. “The Value of Biased Information: A Rational Choice Model of
Political Advice.” Journal of Politics. 47:530–555.

Debs, Alexandre. 2007. “Divide-and-Rule and the Media.” Unpublished manuscript.

Dixit, Avinash, and Mancur Olson. 2000. “Does Voluntary Participation Undermine the
Coase Theorem?” Journal of Public Economics. 76(3):309–335.

Djankov, Simeon, Caralee McLeish, Tatiana Nenova, and Andrei Shleifer. 2003. “Who Owns
the Media?” Journal of Law and Economics. 46(2):341–381.

Edmond, Chris. 2008. “Information Revolutions and the Overthrow of Autocratic Regimes.”
Unpublished manuscript.

Egorov, Georgy, Sergei Guriev, and Konstantin Sonin. 2006. “Media Freedom, Bureaucratic
Incentives, and the Resource Curse.” Unpublished manuscript.

26



Enikolopov, Ruben, Maria Petrova, and Ekaterina Zhuravskaya. 2007. “Television and Po-
litical Persuasion in Young Democracies: Evidence from Russia.” Mimeo, New Economic
School.

Fish, M. Steven. 2005. Democracy Derailed in Russia: The Failure of Open Politics. Cam-
bridge: Cambridge University Press.

Friedrich, Carl, and Zbigniew Brzezinski. 1965. Totalitarian Dictatorship and Autocracy.
Cambridge: Cambridge University Press.

Gabszewicz, Jean, Didier Laussel, and Nathalie Sonnac. 2001. “Press Advertising and the
Accent of the Pensée Unique.” European Economic Review. 45(4–6):641–651.

Gentzkow, Matthew, and Jesse M. Shapiro. 2004. “Media, Education, and Anti-Americanism
in the Muslim World.” Journal of Economic Perspectives. 18(3):117–133.

Gentzkow, Matthew, and Jesse M. Shapiro. 2006. “Media Bias and Reputation.” Journal of
Political Economy. 114(2):280–316.

Gentzkow, Matthew, and Jesse M. Shapiro. 2008. “Competition and Truth in the Market
for News.” Journal of Economic Perspectives. Forthcoming.

Goldstein, Kenneth, and Travis N. Ridout. 2004. “Measuring the Effects of Televised Political
Advertising in the Unitied States.” Annual Review of Political Science. 7:205–226.

Grossman, Gene M., and Elhanan Helpman. 1994. “Protection for Sale.” American Economic
Review 84(4):833–850.

Grossman, Gene M., and Elhanan Helpman. 2001. Special Interest Politics. Cambridge, MA:
MIT Press.

Kinder, Donald R. 1998. “Communication and Opinion.” Annual Review of Political Science.
1:167–197.

Koikkalainen, Katja. 2007. “The Local and the International in Russian Business Journalism:
Structures and Practices.” Europe-Asia Studies. 59(8):1315–1329.

Lawson, Chappell. 2002. Building the Fourth Estate: Democratization and the Rise of a Free
Press in Mexico. Berkeley: University of California Press.

Lawson, Chappell, and James A. McCann. 2007. “Television News, Mexicos 2000 Elections,
and Media Effects in Emerging Democracies.” British Journal of Political Science. Forth-
coming.

Lipman, Masha. 2006. “Svoboda Pressy v Usloviiakh Upravliaemoi Demokratii.” Carnegie
Moscow Center Briefing. 8(2).

Lipman, Masha and Michael A. McFaul. 2005. Putin and the Media. In Putin’s Russia:
Past Imperfect, Future Uncertain, ed. Dale R. Herspring. Lanham, MD: Rowman and
Littlefield.

27



Lorentzen, Peter. 2006. “Regularized Rioting: The Strategic Toleration of Public Protest in
China.” Mimeo, UC Berkeley.

Lorentzen, Peter. 2008. “The Value of Incomplete Censorship for an Authoritarian State.”
Unpublished manuscript.

Magaloni, Beatriz. 2006. Voting for Autocracy: The Politics of Party Hegemony and its
Demise. New York: Cambridge University Press.

McCann, James A., and Chappell Lawson. 2007. “An Electorate Adrift? Public Opinion
and the Quality of Democracy in Mexico.” Latin American Research Review. 38(3):60–81.

McFaul, Michael. 1997. Russia’s 1996 Presidential Election: The End of Polarized Politics.
Stanford: Hoover Institutions Press.

McMillan, John, and Pablo Zoido. 2004. “How to Subvert Democracy: Montesinos in Peru.”
Journal of Economic Perspectives. 18(4):69–92.

Mickiewicz, Ellen. 1999. Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Rus-
sia. Durham, NC: Duke University Press.

Mickiewicz, Ellen. 2006. Does “Trust” Mean Attention, Comprehension and Acceptance?
Paradoxes of Russian Viewers’ News Processing. In Mass Media and Political Communi-
cation in New Democracies, ed. Katrin Voltmer. London: Routledge.

Mickiewicz, Ellen. 2008. Television, Power, and the Public in Russia. Cambridge: Cambridge
University Press.

Mullainathan, Sendhil, and Andrei Shleifer. 2005. “The Market for News.” American Eco-
nomic Review. 95(4):1031–1053.

Oates, Sarah. 2003. Television, Voters, and the Development of the “Broadcast Party.” In
The 1999–2000 Elections in Russia: Their Impact and Legacy, ed. Vicki L. Hesli and
William M. Reisinger. Cambridge: Cambridge University Press.

Oates, Sarah. 2006. Television, Democracy and Elections in Russia. New York: Routledge.

Oates, Sarah. 2007. “The Neo-Soviet Model of the Media.” Europe-Asia Studies. 59(8):1279–
1297.

Oates, Sarah, and Laura Roselle. 2000. “Russian Elections and TV News: Comparison
of Campaign News on State-Controlled and Commercial Television Stations.” Harvard
International Journal of Press/Politics. 5(2):30-51.

Petrova, Maria. 2008a. “Mass Media and Special Interest Groups.” Mimeo, New Economic
School.

Petrova, Maria. 2008b. “Newspapers and Parties: How Advertising Revenues Created an
Independent Press.” Mimeo, New Economic School.

28



Prat, Andrea, and David Strömberg. 2006. “Commercial Television and Voter Information.”
Mimeo, London School of Economics.

Przeworski, Adam, Michael Alvarez, Jose-Antonio Cheibub, and Fernando Limongi. 2000.
Democracy and Development: Political Institutions and Material Well-Being in the World,
1950-1990. Cambridge: Cambridge University Press.

Puglisi, Riccardo. 2006. “Being the New York Times : The Political Behavior of a Newspa-
per.” Mimeo, Massachusetts Institute of Technology.

Reinikka, Ritva, and Jakob Svensoon. 2005. “Fighting Corruption to Improve Schooling:
Evidence from a Newspaper Campaign in Uganda.” Journal of the European Economic
Association. 3(2–3):259–267.

Remington, Thomas F. 1989. The Truth of Authority: Ideology and Communication in the
Soviet Union. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press.

Shleifer, Andrei, and Robert W. Vishny. 1994. “Politicians and Firms.” Quarterly Journal
of Economics. 109(4):995–1025.

Simpser, Alberto. 2007. “A Theory of Corrupt Elections.” Mimeo, University of Chicago.

Starr, Paul. 2004. The Creation of the Media: Political Origins of Modern Communications.
New York: Basic Books.

Treisman, Daniel. 2007. “What Have We Learned About the Causes of Corruption from
Ten Years of Cross-National Empirical Research?” Annual Review of Political Science.
10:211–244.

White, Stephen, and Ian McAllister. 2006. Politics and the Media in Post-Communist Russia.
In Mass Media and Political Communication in New Democracies, ed. Katrin Voltmer.
New York: Routledge.

White, Stephen, Ian McAllister, and Sarah Oates. 2002. “Was it Russian Public Television
That Won It?” Harvard International Journal of Press/Politics. 7(2):17–33.

White, Stephen, Sarah Oates, and Ian McAllister. 2005. “Media Effects and Russian Elec-
tions, 1999-2000.” British Journal of Political Science. 35(2):191–208.

Wintrobe, Ronald. 1990. “The Tinpot and the Totalitarian: An Economic Theory of Dicta-
torship.” American Political Science Review. 84(3):849–872.

29


